February 25, 2021

Market and Financial News Aggregator

BBC World News barred in mainland China, radio dropped by HK public broadcaster

4 min read

Article content

BEIJING — China barred Britain’s BBC World News from its television networks on Friday and Hong Kong’s public broadcaster said it would stop relaying BBC World Service radio, a week after Britain revoked Chinese state television’s broadcast license.

China’s National Radio and Television Administration said BBC World News’ reports on China had “seriously violated” a requirement to be “truthful and fair,” harmed China’s interests and undermined national unity.

Radio Television Hong Kong (RTHK), the publicly funded broadcaster in the former British territory, said it was suspending the relay of BBC radio news programming.

The Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) said it appeared that China was trying to force foreign media to follow the Chinese party line.

RTHK’s Radio 4 (R4) station had carried BBC World Service radio for eight hours each night and the R1 station had carried a one-hour BBC program once a week.

The private Hong Kong platforms Cable TV and Now TV were still carrying BBC World News as of Friday.

Before the ban, BBC World News had not been included in most TV packages in mainland China, but had been available in some hotels and homes.

Two Reuters journalists in Beijing found that the channel had disappeared.

Advertisement

This advertisement has not loaded yet, but your article continues below.

Article content

The BBC, which is a public corporation, said it was “the world’s most trusted international news broadcaster and reports on stories from around the world fairly, impartially and without fear or favor.”

British foreign minister Dominic Raab called the ban “an unacceptable curtailing of media freedom,” adding:

“China has some of the most severe restrictions on media and internet freedoms across the globe, and this latest step will only damage China’s reputation in the eyes of the world.”

TIGHTENING GRIP

RTHK’s decision underlines how Beijing’s tightening grip on Hong Kong extends to media.

Last year, when Beijing expelled about a dozen journalists working for U.S. news outlets, it also barred them from relocating to Hong Kong.

RTHK, founded in 1928 and sometimes compared with the BBC, is the only independent, publicly funded media outlet on Chinese soil and is guaranteed editorial independence by its charter.

It had angered both the Hong Kong government and Beijing with its coverage of anti-government protests that shook the city in 2019.

U.S. State Department spokesman Ned Price told a regular briefing on Thursday that it was “troubling that as (China) restricts outlets and platforms from operating freely in China, Beijing’s leaders use free and open media environments overseas to promote misinformation.”

This month, the State Department said it was “deeply disturbed” by a BBC report of systematic rape and sexual abuse against women in internment camps for ethnic Uighurs and other Muslims in China’s Xinjiang region.

Advertisement

This advertisement has not loaded yet, but your article continues below.

Article content

China denies accusations of abuses in Xinjiang and said the report was “wholly without factual basis.”

The FCCC noted the explanations for the ban, in particular the accusations of harming national interests and undermining national unity.

“The FCCC is concerned that such language is intended to send a warning to foreign media operating in China that they may face sanctions if their reporting does not follow the Chinese party line about Xinjiang and other ethnic minority regions,” it said in a statement.

On Feb. 4, the British media regulator Ofcom revoked China Global Television Network’s (CGTN) license after an investigation found the license was wrongfully held by Star China Media Ltd.

China said the ruling was political reserved the right to make a “necessary response.” (Reporting by Bhargav Acharya in Bengaluru and Tom Daly; additional reporting by Guy Faulconbridge and William James in London, Tony Munroe in Beijing, David Brunnstrom in Washington, and Scott Murdoch in Hong Kong; Editing by Catherine Evans, Toby Chopra and Lincoln Feast.)

In-depth reporting on the innovation economy from The Logic, brought to you in partnership with the Financial Post.

Comments

Postmedia is committed to maintaining a lively but civil forum for discussion and encourage all readers to share their views on our articles. Comments may take up to an hour for moderation before appearing on the site. We ask you to keep your comments relevant and respectful. We have enabled email notifications—you will now receive an email if you receive a reply to your comment, there is an update to a comment thread you follow or if a user you follow comments. Visit our Community Guidelines for more information and details on how to adjust your email settings.

Reuters

2021-02-12 05:27:07

All news and articles are copyrighted to the respective authors and/or News Broadcasters. VIXC.Com is an independent Online News Aggregator


Read more from original source here…

Leave a Reply

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.